KRÅNGEL

Satt i telefon med tävlingssektionen igår på SKK. Midas är ju som sagt en stubbsvansad Rottweiler som det också står i hans stamtavla. Hundar som är födda från 200801 får inte längre ställas ut om dom nu är kuperade eller vart tvungna att ta bort sin svans om medecinska skäll. Sedan finns det en lista med undanstagshundar så som mops med flera, men inte dock rottweiler eftersom det inte står i dennes rasstandard. Men om man söker om tillstånd = (papper hit och papper dit) Får man ställa ut en kuperad hund en endaste gång för att få en exitör bedömmning, alltså utom tävlan. Jag ville såklart göra detta för skojs skull, se hur vacker min pojke är :) Men då vart jag tvungen att DNA testa Midas, så dom vet att han är född Stubbsvans ? Jag förstår inte, det står i hans papper att han är Stubbsvans. Alla i kullen var det och hans föräldrar och långt bakåt i tiden lika så. Hans pappa är också utställd, med endast stamtavlan som intyg på att han var född stubbsvans.

Jag ifrågasatte hur det kunnat göras förr om inte nu? Men hon hade inget svar på de.
Sen fråga jag vart jag gör DNA testerna, Hon sa att det görs på ett fåtal ställen i landet just för SKK. Jag frågade vart i landet, men det svara hon inte på ? Hon sa istället att Rottweilern som stubbsvans är inget och avla vidare på. Jag svara ne det tycker inte jag heller, jag valde inte min rottis det bara blev så, så det är inget jag stödjer vidare. Tanten sa då, och det vill du att jag ska tro på? Du vill väl ställa ut för att få meriter för att avla vidare på honom. Jag : ehh näää jag vill bara se vad en domare säger om hans exitör ? Hon: Ja precis.. för att sedan avla... Jag: Ne han är kastrerad sedan 1års ålder Hon: Jaha, men har du inget behov av och ställa ut så tycker jag inte du ska göra det heller när det blir så mycket krångel Hej då.....
Öhmm Tack för hjälpen! ?  Vad hände? Var inte kul att bli bemött så "/
Iaf jag orkar inte krångla med DNA tester och betala för det när jag bara isåfall får ställa en gång utom tävlan... Min pojke är finast för mej ändå <3 <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0