Träningen - på morronkvisten

Ja vi gick ut på plan. Jagade först bort alla fiskmåsar och Harar -.- Dom erövrar våran fina träningsplan !! Shasss på er lixom, här ska vi fram !! Midas tyckte det var gööör kul iaf -.- !!

Började med å försöka få till momenten "stå" ( och vart fan har min klicker gått och gömt sig ? ) Funkar skit utan den, helt handikappad. Har honom framför mej medans jag går, ger honom komandot, typ lossas kastar en köttbulle mot honom och han stannar upp, direkt belönar jag, men känns som han inte förstår, vi har nöttat och nöttat länge nu, vi kommer inte framåt. "/  Måste byta taktik, tips motages i komentarerna.
Vidare, nu vill hag ställa lite mer krav på honom lixom bli lite utav en perfektionist. Har tittat bort för länge!! Momenten jag tycker han går klockrent i har ändå små små brister. Hans plasering kan ibland falla ifrån vill t.ex linförheten. Jag vill ha honom näst intill på mej men han är mer 30cm ifrån. även under läggandet under gång ligger han som ett S, Kan bero på att jag råkat trampa honopm några gånger eller som proffsen säger, belönat med fel hand. Återkommer till detta
Har fått tipset om att tjata fot tills han har den rätta placeringen, men nej nej nej !! Har kört det ett tag nu och han blir bara frustrerad, han ledsnar och blir sur istället. Så nu körde jag som så att jag säger komandot, fot och sedan väntar ut honom. Bara står helt tyst tills han själv tar insiativet! Och ja efter 5-6 gånger gick det fortare och fortare och tillslut prick fritt :) Det här med och lära känna sin hund kan man nog göra hela livet, veta vad som fungerar och inte. Detta med att vänta ut kommer jag pröva ett tag nu i varje fall.  Det gör jag ju i vardagen med.
Körde vidare igenom LK 1án ( utom hopp ) och var perfektionist och forsatte med "vänta ut" och allt gick fint :)
Min lille grabb ♥ Nu ska jag bara hitta klickern, har lärt in alla andra moment med den så varför inte fortsätta.
Jo åter till det här med att jag belönat med "fel" hand. Jag belönar med höger, för att : Midas fokuserar bara annars på handen går och buffar naffsar istället för att ha kontakten. Helt frinetiskt alltså. Han ska bara ha godisen NU !! Och min hand blir helt pissesur, öm och irreterad. = Jag förbannad!! Jag byte till höger istället och har då fått en fin kontakt och en glad hand och bättre humör. Har också haft godisen i munnen, det funkar för oss, men vänster handen - nej "/ !! 
Men sen är Midas sådan annars med, allt ska hända NU!! Så i grund och botten får jag nog lägga MASSOR med tid på passitivitetsträningen eller ? Vad tror ni ? Går att diskutera i flera år vad man har gjort fel, vad man ska göra och hur man går vidare. Men som sagt man får hitta sin egna stil som funkar för en själva och så klart med tips och hjälp av andra när man fastnar :) Ja det blev ett lång tröligt inlägg, med mest tankar istället för vad vi gjorde, men sådant behövde jag tydligen eftersom tangenbordet glöder ;) Men vi nåde målet idag med :) Vi hade KUL ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0